При присъединяване на обект към газоразпределителната мрежа се заплаща такса за присъединяване. Таксата е еднократна, одобрена е от КЕВР и се заплаща при подписване на договора за присъединяване. Таксите за присъединяване на съответните газоразпределителни дружества са публикувани на интернет страницата на Комисията: https://www.dker.bg/uploads/2023/tabl_06_tseni_prisaed_01_02_2023.pdf
Следва да се обърнете към газоразпределителното дружество като имате право да поискате проверка на уреда за търговско измерване на консумирания природен газ. В случай, че уредът се окаже неизправен, разходите са за сметка на газоразпределителното дружество. В случай, че се окаже изправен, разходите са за сметка на клиента.
Цените за продажба на природен газ от лицензираните крайни снабдители на битови клиенти, присъединени към съответните газоразпределителни мрежи се формират като сума от: цената на природния газ на обществения доставчик - „Булгаргаз“ ЕАД; цената за пренос през газоразпределителната мрежа; цената за снабдяване с природен газ; цените за достъп и пренос през газопреносната мрежа на „Булгартрансгаз“ ЕАД, както и ДДС.
Съгласно чл. 180 от Закона за енергетиката всеки клиент, присъединен към газопреносна и/или газоразпределителна и затворена газоразпределителна мрежа, има право да избира доставчик на природен газ, независимо от това в коя държава е регистриран доставчикът, доколкото доставчикът спазва правилата за търговия с природен газ и изискванията за сигурността на доставките. Операторът на мрежата, чрез съответните промени в договорите за пренос, отразява смяната на доставчика до три седмици след получаване на писменото искане на клиента. Смяната на доставчика при спазване на договорните условия не е съпроводена с допълнителни задължения за клиента.
Може да подадете жалба до Вашия доставчик и ако не получите отговор от него или не сте удовлетворени от отговора може да подадете жалба до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Жалбата се подава до КЕВР писмено на хартиен носител или по електронен път чрез Единния портал за предоставяне на информация и услуги от Комисията, подписана с електронен подпис или усъвършенстван електронен подпис, съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 910/2014 и на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги. Редът за разглеждане на жалби от КЕВР е регламентиран в Наредба № 3 от 21.03.2013 г. за лицензиране на дейностите в енергетиката (НЛДЕ). Жалбата трябва да отговаря на изискванията, посочени в чл. 143, ал. 1 от НЛДЕ: 1. да е написана на български език; 2. да са посочени името и адресът на жалбоподателя, както и наименованието на лицето, срещу което е жалбата; 3. да е посочено в какво се състои искането; 4. да са изложени обстоятелствата по случая и да са представени доказателства, ако жалбоподателят разполага с такива; 5. да е подписана от жалбоподателя.
Относимата нормативна уредба за присъединяване на битов клиент към газоразпределителната мрежа се съдържа в чл. 199 от Закона за енергетиката (ЗЕ) и Наредба № 4 от 5.11.2013 г. за присъединяване към газопреносните и газоразпределителните мрежи (Наредба № 4), приета от Комисията. Операторът на газоразпределителната мрежа е длъжен при условията на равнопоставеност и при спазване на техническите изисквания за надеждност и безопасност да присъедини към газоразпределителната мрежа в определена от него точка на присъединяване обекти на битови клиенти. Присъединяването към газоразпределителните мрежи се извършва по ред, определен в Наредба № 4, а именно: процедурата започва с подаването на заявление за присъединяване към газоразпределителна мрежа, придружено с документи по приложение. Операторът на газоразпределителната мрежа извършва проучване за присъединяване и изготвя писмено становище за условията по присъединяването или писмен мотивиран отказ. Процедурата завършва със сключването на писмен договор за присъединяване с подробно описание на условията за присъединяване между оператора на газоразпределителната мрежа и присъединяваното лице.