Прозрачността на пазарите за търговия на едро с енергия изисква участниците на пазара да разкриват вътрешна информация по начин, който позволява разпространението на информация до възможно най-широка общественост, предоставяйки лесен и равен достъп за всички потребители на тази информация. Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (АСРЕ) в Насоките за прилагане на REMIT разяснява, че за постигане на ефективно разкриване, съгласно чл. 4 от REMIT, информацията следва да се разкрива с помощта на платформа за разкриване на вътрешна информация (Inside Information Platform), т.е. електронна система за предоставяне на информация, която отговаря на минималните изисквания за качество и позволява на множество пазарни участници да споделят информация с широката публика.
На 08.06.2023 г. Българска независима енергийна борса премина първа фаза от процеса по сертифициране на Платформа за вътрешна информация (IIP), обслужваща пазара на електрическа енергия. Платформата отговаря на изискванията на Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (ACER) за ефективно разкриване на Спешни пазарни съобщения (UMM). Това дава възможност на участниците на пазара на електрическа енергия да изпълняват задълженията си по член 4 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (REMIT).
Информация с всички лицензирани платформи за оповестяване на вътрешна информация е наличен на сайта на ACER на следния адрес: www.acer-remit.eu/portal/list-inside-platforms.
Публикуваните от участниците спешни пазарни съобщения на платформата на БНЕБ ЕАД, са достъпни за широката общественост тук: www.ibex.bg/umm/table/index.
Разпространението на вътрешна информация чрез платформата на БНЕБ при условията на лесен и равен достъп на всички потребители на тази информация, ще допринесе за постигане и поддържане на прозрачност на енергийния пазар на едро.
В Глава седма „а“ от Закона за енергетиката (ЗЕ) са предвидени две фази на производството за установяване на нарушение на чл. 3 и/или чл. 5 от Регламент (ЕС) 1227/2011 – предварително проучване за наличие на обосновано предположение за извършено нарушение. По-конкретно, длъжностните лица имат правомощието да извършват предварително проучване при установени първоначални данни за извършена манипулация на пазара по смисъла на чл. 3 и чл. 5 от REMIT. След приключване на предварителното проучване, ако се установят достатъчно данни за извършено нарушение, КЕВР приема решение за образуване на производство за установяване на нарушение на чл. 3 и 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011. Следва да се отбележи, че тези проучвания се извършват в партньорство с Агенцията за сътрудничество на регулаторите на енергия (АСРЕ) в съответствие с чл. 16 от REMIT. За всеки отделен случай КЕВР следва да обменя регулярно информация за неговото развитие с АСРЕ, като при този обмен се спазват строги правила за гарантиране на пълна конфиденциалност и недопускане на изтичане на информация по текущи случаи извън служителите на дирекцията. С оглед на посочените изисквания за гарантиране на пълна конфиденциалност при проучването на текущите случаи, в ЗЕ е предвидено решенията и протоколите от заседанията на комисията, свързани с предварителното проучване и установяването на нарушение по чл. З и чл. 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011, да не се публикуват на интернет страницата на комисията.
Достъпът до материалите по преписката е регламентиран в Правила за достъп до преписки, свързани с установяване на нарушения по чл. 3 и 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011, използване и съхраняване на документи, представляващи производствена, търговска или друга защитена от закон тайна (обн. ДВ, бр.31 от 14.04.2021 г. в сила от 14.04.2021 г.). В чл. 18, ал. 1 от тези правила изрично е посочено, че достъп на страните до материалите в производства за установяване на нарушение на чл. 3 и/или 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 се предоставя след изпращането на доклада по чл. 74м, ал. 4 от ЗЕ, с който проверяваните лица се уведомяват за срока, определен от комисията за предоставяне на становище.
Информацията за планирани или непланирани промени от всякакъв размер в капацитета или продукцията на производството, съхранението, потреблението или преноса на природен газ или електричество може да представлява вътрешна информация, ако отговаря на критериите, посочени в член 2, параграф 1 от REMIT.
Според Насоките на Агенцията за сътрудничество на регулаторите на енергия (АСРЕ) пазарният участник трябва да прецени дали информацията, която притежава, представлява вътрешна информация и следователно трябва да я направи публично достояние. Следва да се има предвид, че информацията за ограничаване на производството на електроенергия чрез поставяне на генерираща мощност в резерв, може да повлияе и да има значителен ефект върху цените на електрическата енергия на едро и по този начин да се определи като „вътрешна информация“. С изваждането на генериращите мощности в резерв те на практика стават „Недостъпни съоръжения за електроенергия“. В тези случаи участниците на пазара публикуват спешни пазарни съобщения (UMM), отчитащи планирана или непланирана липса на електроенергия от какъвто и да е размер, които е вероятно да повлияят значително на цените на енергия на едро.
АСРЕ също определя и схема за докладване на „Друга пазарна информация“. Тази схема трябва да се използва, когато участниците на пазара публикуват UMM, които не попадат под определението „Недостъпни съоръжения за електроенергия“. Обикновено това са събития, които е вероятно да повлияят значително на цените на енергията на едро, но са по-малко структурирани и по-рядко срещани по своята същност от липсата на съоръжения (например: отчитане на корпоративно или пазарно развитие, пускане в експлоатация на нова електроцентрала и т.н.).
Терминът „планирана неналичност“ означава програмирана промяна в капацитета за производство (например: поддръжка, сезонно затваряне и т.н.), а терминът „непланирана неналичност“ означава непрограмирана промяна в капацитета (например: прекъсване или принудително ограничение). Планираните събития са умишлени и се ръководят от човешко решение, докато непланираните събития не са умишлени и обикновено не се ръководят от човешко решение. На базата на тези определения следва, че решението за изваждане в резерв на генерираща мощност представлява „планирана неналичност“.
За подробното описание на концепцията за „вътрешна информация“ и начините на докладването й може да направите справка с документите, публикувани на уеб страницата на Агенцията (www.acer.europa.eu/remit-documents)
Съгласно чл. 9, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 се предвижда пазарни участници от трети държави да определят представител в държавата членка, в която извършват дейност на пазара за търговия на едро с енергия.
Упълномощеният представител може да е юридическо или физическо лице, което е установено или е резидент на съответната държава членка. Не е необходимо представителят да бъде активен на пазарите за търговия на едро с енергия. Регистрацията му в Централизирания европейски регистър на енергийните пазарни участници (регистъра) се извършва от упълномощилия го пазарен участник. Представителят трябва да бъде упълномощен да действа от името на участника на пазара чрез писмено пълномощно, което се прикачва във формуляра за регистрация в регистъра.
Пазарният участник следва да осигури на представителя си необходимите правомощия, ресурси и достъп до информация, за да гарантира ефективно и навременно сътрудничество с НРО или АСРЕ. Националните регулаторните органи могат да се обръщат към представителя по всички въпроси, необходими за получаването и изпълнението на издадените решения или искания за информация.
За повече информация: https://www.dker.bg/uploads/2024/Third-country-MP-Final_30102024.pdf
Участниците на пазара, които използват алгоритмична търговия (подаване на нареждания, в които параметри като цена и количество се определят при ограничена или нулева човешка намеса) са длъжни да уведомят АСРЕ и НРО на държавата членка, в която са регистрирани съгласно чл. 9, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1227/2011. Изпълнение на задължението относно уведомяването на АСРЕ и НРО за използването на алгоритмична търговия се осъществява чрез отбелязване на съответното поле в регистрационната форма на пазарния участник в Централизирания европейски регистър на участниците на пазара.
При категоризацията по отношение на това какво попада в обхвата на уведомяването в съответствие с чл. 5а, пар. 2 на REMIT следва да имате предвид указанията на АСРЕ, посочени в Насоките на АСРЕ за прилагането на Регламент №1227/2011, издание 6.1 от 18.12.2024 г. Чрез тях АСРЕ предоставя неизчерпателен списък на случаите, в които следва да се извърши такова уведомяваме, като например когато алгоритъм автоматично определя индивидуалните параметри на нарежданията - дали да инициира нареждане, времето, цената или количеството му или как да управлява нареждането след неговото подаване с ограничена или никаква човешка намеса и др. Съгласно същата разпоредба националният регулаторен орган на държавата членка, в която участникът на пазара е регистриран, може да изисква от него да предоставя описание на естеството на стратегиите си за алгоритмична търговия, подробни сведения за параметрите или ограниченията за търговията, заложени в системата за търговия, основните механизми за контрол на риска и сведения за изпитванията на търговските му системи.
Съгласно чл. 5а, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 участник на пазара, който извършва алгоритмична търговия, следва да разполага с ефективни системи и механизми за контрол на риска, подходящи за дейността му, за да гарантира, че системите му за търговия са устойчиви и имат достатъчен капацитет, че в тях са заложени подходящи прагове и ограничения за търговията и че не допускат подаването на грешни нареждания за търгуване или действието на системите му не причинява или допринася по друг начин за смущения във функционирането на пазара. Освен това, участникът на пазара също така следва да разполага с ефективни системи и механизми за контрол на риска, за да гарантира, че системите за търговия са в съответствие с Регламент (ЕС) № 1227/2011 и с правилата на организирания пазар, на който търгува. Следва да бъдат създадени и ефективни правила за осигуряване на непрекъснатост на дейността на алгоритъма в случай на срив на системите му за търговия и следва да се гарантира, че същите са преминали пълни тестови изпитвания преди да бъдат използвани на практика на организирания борсов пазар.
При всички случаи алгоритмичните системи следва да функционират по подходящ начин, за да се осигури спазването на предвидените в чл. 5а, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 изисквания, както и да са съобразени със забранените пазарни практики, установени в чл. 3 (забрана за търгуване с вътрешна информация) и чл. 5 (забрана за манипулиране и опит за манипулиране на пазара) от Регламент (ЕС) № 1227/2011.
Всеки пазарен участник, който извършва сделки с енергия на едро, за които има изискване да бъдат докладвани на Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (АСРЕ) трябва да се регистрират при националния регулаторен орган в държавата-членка, в която са се установили или пребивават постоянно. За целта всеки пазарен участник трябва да се регистрира като потребител в електронната платформа на Централизирания европейски регистър на участниците на пазара (CEREMP). След като създаде свой потребителски профил, е необходимо да попълни формуляр за регистрация в CEREMP и да го изпрати през платформата. При правилно попълнен формуляр пазарният участник получава своя идентификационен код от АСРЕ, с което регистрацията му в CEREMP e успешна. Задължението за регистрация, вкл. и попълване на формуляра за регистрация, е задължение на самия пазарен участник, като служителите на КЕВР нямат достъп до профилите на потребителите в CEREMP, нито имат правомощия за създаването им. За улеснение на пазарните участници, на електронната страница на КЕВР, в секция REMIT е създадена подсекция „Регистрация на пазарен участник“, където е поставен линк към платформата на CEREMP за регистрация на нов пазарен участник и наръчник за попълване на формуляра за регистрация.
Помощна информация Карта на сайта
© 2017 Комисия за енергийно и водно регулиране. Всички права запазени.