Прозрачността на пазарите за търговия на едро с енергия изисква участниците на пазара да разкриват вътрешна информация по начин, който позволява разпространението на информация до възможно най-широка общественост, предоставяйки лесен и равен достъп за всички потребители на тази информация. Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (АСРЕ) в Насоките за прилагане на REMIT разяснява, че за постигане на ефективно разкриване, съгласно чл. 4 от REMIT, информацията следва да се разкрива с помощта на платформа за разкриване на вътрешна информация (Inside Information Platform), т.е. електронна система за предоставяне на информация, която отговаря на минималните изисквания за качество и позволява на множество пазарни участници да споделят информация с широката публика.
На 08.06.2023 г. Българска независима енергийна борса премина първа фаза от процеса по сертифициране на Платформа за вътрешна информация (IIP), обслужваща пазара на електрическа енергия. Платформата отговаря на изискванията на Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (ACER) за ефективно разкриване на Спешни пазарни съобщения (UMM). Това дава възможност на участниците на пазара на електрическа енергия да изпълняват задълженията си по член 4 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (REMIT).
Информация с всички лицензирани платформи за оповестяване на вътрешна информация е наличен на сайта на ACER на следния адрес: www.acer-remit.eu/portal/list-inside-platforms.
Публикуваните от участниците спешни пазарни съобщения на платформата на БНЕБ ЕАД, са достъпни за широката общественост тук: www.ibex.bg/umm/table/index.
Разпространението на вътрешна информация чрез платформата на БНЕБ при условията на лесен и равен достъп на всички потребители на тази информация, ще допринесе за постигане и поддържане на прозрачност на енергийния пазар на едро.
В Глава седма „а“ от Закона за енергетиката (ЗЕ) са предвидени две фази на производството за установяване на нарушение на чл. 3 и/или чл. 5 от Регламент (ЕС) 1227/2011 – предварително проучване за наличие на обосновано предположение за извършено нарушение. По-конкретно, длъжностните лица имат правомощието да извършват предварително проучване при установени първоначални данни за извършена манипулация на пазара по смисъла на чл. 3 и чл. 5 от REMIT. След приключване на предварителното проучване, ако се установят достатъчно данни за извършено нарушение, КЕВР приема решение за образуване на производство за установяване на нарушение на чл. 3 и 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011. Следва да се отбележи, че тези проучвания се извършват в партньорство с Агенцията за сътрудничество на регулаторите на енергия (АСРЕ) в съответствие с чл. 16 от REMIT. За всеки отделен случай КЕВР следва да обменя регулярно информация за неговото развитие с АСРЕ, като при този обмен се спазват строги правила за гарантиране на пълна конфиденциалност и недопускане на изтичане на информация по текущи случаи извън служителите на дирекцията. С оглед на посочените изисквания за гарантиране на пълна конфиденциалност при проучването на текущите случаи, в ЗЕ е предвидено решенията и протоколите от заседанията на комисията, свързани с предварителното проучване и установяването на нарушение по чл. З и чл. 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011, да не се публикуват на интернет страницата на комисията.
Достъпът до материалите по преписката е регламентиран в Правила за достъп до преписки, свързани с установяване на нарушения по чл. 3 и 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011, използване и съхраняване на документи, представляващи производствена, търговска или друга защитена от закон тайна (обн. ДВ, бр.31 от 14.04.2021 г. в сила от 14.04.2021 г.). В чл. 18, ал. 1 от тези правила изрично е посочено, че достъп на страните до материалите в производства за установяване на нарушение на чл. 3 и/или 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011 се предоставя след изпращането на доклада по чл. 74м, ал. 4 от ЗЕ, с който проверяваните лица се уведомяват за срока, определен от комисията за предоставяне на становище.
Информацията за планирани или непланирани промени от всякакъв размер в капацитета или продукцията на производството, съхранението, потреблението или преноса на природен газ или електричество може да представлява вътрешна информация, ако отговаря на критериите, посочени в член 2, параграф 1 от REMIT.
Според Насоките на Агенцията за сътрудничество на регулаторите на енергия (АСРЕ) пазарният участник трябва да прецени дали информацията, която притежава, представлява вътрешна информация и следователно трябва да я направи публично достояние. Следва да се има предвид, че информацията за ограничаване на производството на електроенергия чрез поставяне на генерираща мощност в резерв, може да повлияе и да има значителен ефект върху цените на електрическата енергия на едро и по този начин да се определи като „вътрешна информация“. С изваждането на генериращите мощности в резерв те на практика стават „Недостъпни съоръжения за електроенергия“. В тези случаи участниците на пазара публикуват спешни пазарни съобщения (UMM), отчитащи планирана или непланирана липса на електроенергия от какъвто и да е размер, които е вероятно да повлияят значително на цените на енергия на едро.
АСРЕ също определя и схема за докладване на „Друга пазарна информация“. Тази схема трябва да се използва, когато участниците на пазара публикуват UMM, които не попадат под определението „Недостъпни съоръжения за електроенергия“. Обикновено това са събития, които е вероятно да повлияят значително на цените на енергията на едро, но са по-малко структурирани и по-рядко срещани по своята същност от липсата на съоръжения (например: отчитане на корпоративно или пазарно развитие, пускане в експлоатация на нова електроцентрала и т.н.).
Терминът „планирана неналичност“ означава програмирана промяна в капацитета за производство (например: поддръжка, сезонно затваряне и т.н.), а терминът „непланирана неналичност“ означава непрограмирана промяна в капацитета (например: прекъсване или принудително ограничение). Планираните събития са умишлени и се ръководят от човешко решение, докато непланираните събития не са умишлени и обикновено не се ръководят от човешко решение. На базата на тези определения следва, че решението за изваждане в резерв на генерираща мощност представлява „планирана неналичност“.
За подробното описание на концепцията за „вътрешна информация“ и начините на докладването й може да направите справка с документите, публикувани на уеб страницата на Агенцията (www.acer.europa.eu/remit-documents)
Помощна информация Карта на сайта
© 2017 Комисия за енергийно и водно регулиране. Всички права запазени.