ВиК операторите предоставят следните ВиК услуги „доставяне на вода“, „отвеждане на отпадъчни води“ и „пречистване на отпадъчни води“, за които цените се определят и обявяват по реда на ЗРВКУ.
В случай че ВиК операторът единствено подава вода към Вашия имот без да отвежда отпадъчните води от него, то следва да инкасира само услугата „доставяне на вода“. Ако в района в който живеете има изградена канализационна мрежа, към която имотът ви е присъединен и същата зауства в пречиствателна станция за отпадъчни води, то ВиК операторът следва да ви инкасира и трите услуги „доставяне на вода“, „отвеждане на отпадъчни води“ и „пречистване на отпадъчни води“.
В случай че ползвате собствен водоизточник (напр. кладенец), но отпадъчните води от имота се заустват в уличната канализация, следва да се инкасира услугата „отвеждане на отпадъчни води“ и „пречистване на отпадъчни води“ (ако в населеното място има действаща пречиствателна станция за отпадъчни води).
Когато имотът не е в режим на етажна собственост, използваните ВиК услуги се заплащат по отчетеното количество вода по водомера, монтиран на сградното водопроводно отклонение. В сграда в режим на етажна собственост - изразходваната вода се отчита по водомера на водопроводното отклонение, и се разпределя между потребителите в сграда - етажна собственост, въз основа на отчетите по индивидуалните им водомери, като в разпределението се включват всички разходи в общите части на сградата и загубите на вода в сградната водопроводна инсталация (чл. 32 от Наредба № 4/2004 г.; чл. 22 от Общите условия).
Получената разлика „общо потребление” между количеството вода, отчетено по общия водомер и сумата от отчетените количества по индивидуалните водомери, и начисленото водопотребление въз основа на брой обитатели (за потребители, чиито измервателни уреди липсват или са повредени) или служебно начислените данни (за потребителите, чийто индивидуални водомери не са отчетени или не са подадени самоотчети) се разпределя пропорционално на изразходваните от отделните потребители количества вода (чл. 32 в Наредба № 4/2004 г. и чл. 25 от Общите условия).
Количеството отведени отпадъчни води в канализационната система се приема равно на количеството изразходвана от потребителя питейна вода, като към това количество се прибавя и количеството изразходвана вода от други водоизточници съгласно договора между оператора и потребителя. В случаите, когато потребителят е монтирал средство за измерване за отведените отпадъчни води, прието с протокол от оператора, тяхното количество се отчита по показанията на средството за измерване. Количеството на пречистените води се приема равно на количеството отведени отпадъчни води за съответните потребители. (чл. 36, ал. 1, 2 и 4 от Наредба № 4/2004 г. и чл. 32 от Общите условия).
Потребените количества вода се остойностяват в съответствие с вида предоставяните за имота ВиК услуги.
Потребителят има право на обезщетение:
а. При доказано неспазване по вина на ВиК оператора на срока при напълно или частично спиране на водоподаването без предварително уведомяване на потребителите в следните случаи: при отстраняване на аварии по водопроводните и канализационните мрежи в срок до 8 часа, а по довеждащите водопроводи - до 12 часа или срока на планирано прекъсване, обявен в средствата за масово осведомяване или по друг подходящ начин (при планирани прекъсвания на водоподаването да информира засегнатите потребители най-малко 24 часа по-рано чрез средствата за масово осведомяване и по друг подходящ начин), като определя и срока за възстановяване на водоподаването, ВиК операторът заплаща неустойка на засегнатите потребители в размер на 10% от стойността на В и К услугите, фактурирана за предходния месец.
б. Гореописаната неустойка се дължи и в случаите на неизпълнение на задължението на ВиК оператора да информира засегнати потребители при планирани прекъсвания на водоподаването, както и в случаите на неизпълнение на задължението да предоставя алтернативно водоснабдяване (вкл. водоноски), когато е налице прекъсване на водоснабдяването с питейна вода за повече от 12 часа.
Потребителят може да претендира неустойка пред ВиК оператора в период до 30 дни от датата на неизпълнение на задължението от същия. След този срок неустойката може да се претендира по съдебен ред в сроковете, определени в ЗЗД (чл. 52 и 53, от Общите условия).
в. В случай на наводняване на имот на потребител от канализацията по вина на ВиК оператора, последният заплаща неустойка в размер на 100 лева. Потребителят информира ВиК оператора в срок до 15 дни от настъпване на събитието. ВиК операторът извършва проверка заедно с потърпевшия в срок до 3 работни дни след уведомлението. За резултатите от проверката се съставя констативен протокол.
Неустойката може да се претендира пред ВиК оператора от потребителя в рамките на 30 дни от настъпване на събитието. След този срок неустойката може да се претендира по съдебен ред в сроковете, определени в Закона за задълженията и договорите. Тази неустойка не изключва отговорността на ВиК оператора за имуществени щети, нанесени на потребителя (чл. 54 и 55 от Общите условия).
Срокът на предизвестията и уведомленията започва да тече от момента на получаването им от потребителя при спазване на следните условия:
Връчването на съобщенията може да става и по пощата с препоръчано писмо с обратна разписка или нотариална покана.
В случай, че потребителят не е уведомил ВиК оператора за промяна на адреса си за кореспонденция се счита, че предизвестията и уведомленията са редовно връчени, ако са изпратени на посочения в партидата адрес (чл. 67 от Общите условия).
Помощна информация Карта на сайта
© 2017 Комисия за енергийно и водно регулиране. Всички права запазени.