Новини

Съветът на ЕС прие промени в REMIT


22.03.2024

Съветът на ЕС одобри на 18 март 2024 г. изменения на Регламента относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (Регламент (ЕС) № 1227/2011, известен още като REMIT). С новия регламент се изменя и Регламентът за създаване на ACER (Регламент (ЕС) 2019/942).

Основните промени в REMIT са следните:

В обхвата на REMIT се добавят договорите за доставяне на електроенергия или природен газ, включително втечнен природен газ (ВПГ), които могат да доведат до доставка в ЕС в резултат от единно свързване на борсовите сегменти „ден напред“ и „в рамките на деня“, както и деривати, свързани с електроенергия или природен газ, произведени, търгувани, доставени или които могат да бъдат доставени в Съюза. По отношение на ВПГ е предвидено Агенцията на Европейския съюз за сътрудничество между регулаторите на енергия (АСРЕ, ACER) да събира данни, въз основа на които ще публикува оценка за цената му (дневна референтна цена), както и дневни бенчмаркове за ВПГ.

Участниците на пазара, които използват алгоритмична търговия (подаване на нареждания, в които параметри като цена и количество се определят при ограничена или нулева човешка намеса), следва да уведомят за това националния регулаторен орган в държавата, в която са регистрирани - например КЕВР за България. Те следва да предприемат мерки, с които да гарантират, че разполагат с ефективни системи и механизми за контрол на риска, включително срещу подаването на грешни нареждания или предизвикването на смущения на пазара.

Създават се по-строги изисквания за пазарните участници от трети държави. С промени в първия параграф на чл. 9 от REMIT се предвижда те да определят представител в държавата-членка, в която извършват дейност на пазара за търговия на едро с енергия. Представителят трябва да бъде упълномощен да действа от името на участника на пазара чрез писмено пълномощно. Тази разпоредба следва да се прилага след изтичането на  шест месеца от датата на влизане в сила на регламента.

Променят се редица определения, включително за вътрешна информация и за манипулиране на пазара. Изискванията за докладване на сделките и нарежданията за търговия (чл. 8 от регламента) се разширяват. Те ще включват и данни за експозицията на пазарните участници, подробно описана по продукти, включително за сделките, които се извършват извънборсово.

Новият регламент предоставя на АСРЕ правото да разследва случаи с трансгранично измерение, когато са засегнати най-малко две държави членки.

Националните регулаторни органи ще могат да възразят срещу упражняването на разследващите правомощия на АСРЕ, когато те вече са започнали свое проучване за нарушения въз основа на същите факти или ако разследването е приключило, без да се установи нарушение. Регулаторите ще разполагат с максимум три месеца, за да представят възраженията си пред АСРЕ.

С регламента се въвеждат нови инструменти, които АСРЕ да използва за провеждане на разследвания. Агенцията ще може да извършва проверки на място, да отправя искания за информация и да взема показания от пазарните участници или други лица. Проверките на място, при които длъжностните лица имат право да изземват документация и да запечатват помещения, се извършват след решение на АСРЕ. Това решение се консултира със съответния национален регулатор и може да бъде предмет на контрол от Съда на Европейския съюз. При определени условия агенцията може да извършва проверки на място и в частни жилища.

Освен това АСРЕ ще дава и отнема разрешенията на платформите за вътрешна информация и на регистрираните механизми за докладване.

АСРЕ ще има правомощието да определя периодични имуществени санкции, за да се гарантира спазването на решенията, свързани с проверките на място и исканията за информация.

Правомощието за налагане на глоби и санкции за основните нарушения на регламента ще остане в ръцете на държавите-членки. Но се въвеждат правила, които да доведат до тяхното хармонизиране и се посочват критерии за определяне на размера на глобите и санкциите - например реализираните печалби или избегнатите загуби от нарушителя. Максималният размер на имуществените санкции за нарушения на чл. 3 и/или чл. 5 от регламента може да достига до 15% от годишния оборот за предходната финансова година.

Регламентът влиза в сила 20 дни след публикуването му в Официален вестник на ЕС. Разпоредбите му ще имат пряко действие в България. Предвидено е по-късно влизане в сила на отделни разпоредби, като лицензирането на платформите за вътрешна информация и регистрираните механизми за докладване.

Промените в REMIT, които бяха предложени от Европейската комисия на 14 март 2023 г., са част от по-широка реформа на структурата и механизма на пазара на електроенергия в ЕС.