Новини

ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ В КЕВР НА ПРОЕКТИ ЗА НАРЕДБИ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА НАРЕДБА №1 ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА ЕЛЕКТРИЧЕСКАТА ЕНЕРГИЯ И НА НАРЕДБА №5 ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ НА ТОПЛИННАТА ЕНЕРГИЯ


17.05.2018

Комисията за енергийно и водно регулиране проведе обществени обсъждания на проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №1 за регулиране на цените на електрическата енергия /НРЦЕЕ/ и на проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №5 за регулиране на цените на топлинната енергия /НРЦТЕ/. В съответствие с изискванията за прозрачност на дейността на държавните институции, докладите на работните групи и проектите на двата нормативни акта бяха предварително публикувани на интернет страницата  на КЕВР, а общественото обсъждане беше излъчено онлайн на сайта на регулатора. В обсъжданията участваха представители на заинтересовани страни - ТЕЦ Марица-изток 2“ ЕАД, ЕСО,  електроразпределителни дружества ЧЕЗ Разпределение България, Електро Разпределение - Юг, ЕВН Електроснабдяване, Електро Разпределение Север, Електроснабдяване „Златни пясъци“, представител на Омбудсмана, Българската Ветроенергийна асоциация, Асоциацията на топлофикационните дружества, Асоциация на търговците на електроенергия, БФИЕК, АСЕП, Асоциация „Хидроенергия“, Топлофикация София, както и граждански сдружения и граждани.

Приетите съществени промени в Закона за енергетиката и в Закона за енергията от възобновяеми източници изискват подзаконовите актове по прилагането им, в т.ч. и НРЦЕЕ и НРЦТЕ, да се приведат в съответствие със закона. Съгласно законовите текстове това трябва да стане в срок до 30 юни 2018 г, се посочва в докладите на  работните групи. Промените в НРЦЕЕ са свързани с излизането на свободния пазар на производителите на електроенергия от ВЕИ и когенерациите с мощност над 4 мегавата, което налага изработване на модел за компенсация на инвеститорите при пазарни цени, по-ниски  от фиксираните преференциални цени в договорите им за изкупуване. С промените в Закона за енергетиката премиите за тези производители ще се изчисляват от КЕВР, а ще бъдат изплащани от Фонда „Сигурност за електроенергийната система“. Премията ще бъде изчислявана на базата на форуърдните сделки за базов товар, коригирани с групов коефициент. Комисията ще определя групови коефициенти за различните ВЕИ производители поради техните различни профили на производство. Производителите на електроенергия от слънчеви панели, вятърни паркове и биомаса ще са разпределени в отделни групи.  В проекта на наредба са въведени законовите промени, с които отпада задължението на НЕК да събира цената „задължение към обществото“ и този компонент няма да бъде включван в цената, по която крайните снабдители купуват електрическата енергия за клиентите на регулирания пазар. Това означава намаляване на средната покупна цена, на базата на която се определят приходите на крайните снабдители. По тази причина КЕВР предлага компонентата за дейността на крайните снабдители да бъде увеличена и от сегашния праг от 3% тя да достигне 7%, което осигурява разумна и икономически обоснована възвръщаемост на дружествата.

На проведените обществени обсъждания участниците подчертаха, че Комисията в много кратки срокове е изготвила подзаконовите актове, свързани с приложението на закона. По проекта на наредба за промени в Наредба № 1 за регулиране на цените на електрическата енергия /НРЦЕЕ/ като дискусионни моменти по време на обсъждането се откроиха увеличаването на компонентата за дейността на крайните снабдители от 3% на 7%, формирането на прогнозната пазарна цена за следващия ценови период и процентът на отклонение от нея, при който ВЕИ производителите ще получават корекция на премиите си.  Някои от участниците в обсъждането подчертаха, че регулаторът следва да прецизира отделни текстове, свързани с предлаганата Методика за определяне на прогнозната пазарна цена /ППЦ/, като се отчетат всички пазарни рискове за участниците на енергийния пазар. Според тях ППЦ ще има определящо значение за пазара, тъй като въз основа на нея ще бъде определяна референтната цена на електроенергията за целия регулаторен период.  Направено беше предложение и за отпадане на възможността регулаторът всяка година да извършва корекция за неизпълнение на инвестиционните програми на дружествата като тези корекции да бъдат извършвани на базата на отчета за целия регулаторен период.

Не съществува универсална формула за определянето на ППЦ, тъй като факторите, които влияят върху пазарната цена са многобройни и няма как да се запишат във формула с конкретни тежести, разясни в отговор на поставените въпроси   Пламен Младеновски, ръководител на работната група на КЕВР. По отношение на увеличението на компонентата за дейността на крайните снабдители той посочи, че базата, върху която тя се начислява, намалява с цената „задължение към обществото“. Коментирайки искането на някои участници за въвеждане на компенсаторна компонента той подчерта, че не е възможно такава компонента да бъде въведена с наредбата, защото Законът  за енергетиката не предвижда компенсаторен механизъм.  Според него признаването на пълните разходи на ЕРП при покупката на енергия за технологични разходи води до незаинтересованост от тяхна страна. Предвиденият механизъм ще доведе до пазарно поведение на дружествата, заяви Пламен Младеновски.

КЕВР проведе и второ обществено обсъждане във връзка с проект на наредба за промени в Наредба № 5 за регулиране на цените на топлинната енергия /НРЦТЕ/, които въвеждат новите изисквания в наскоро приетите изменения в Закона за енергетиката. В обсъждането участваха представители на Топлофикация София, ЕВН-Топлофикация,  топлофикационните дружества в Плевен и Враца, както и граждански сдружения. От страна на ЕВН-Топлофикация беше изразено становище за преразглеждане на някои текстове от наредбата, свързани с ценообразуването, с формирането на необходимите годишни приходи на дружествата и с отпадане на задължението дружествата да съгласуват с КЕВР всички нови услуги, които предоставят на техните клиенти.

В 14-дневен срок участниците в общественото обсъждане могат  да депозират писмени становища, като по всяко едно направено от тях предложение работната група на КЕВР ще се произнесе с мотиви. Окончателно решение Комисията ще приеме на закрито заседание на 15.06.2018 г.