Новини

РАЗЯСНЕНИЕ НА КЕВР ОТНОСНО ЦЕНИТЕ НА ВиК УСЛУГИТЕ В ОБЛАСТ ШУМЕН ЗА 2019 Г.


19.12.2018

Във връзка с публично изразени позиции за изменението на цените на ВиК услугите на „Водоснабдяване и канализация – Шумен“ ООД за 2019 г., Комисията за енергийно и водно регулиране смята за необходимо да изложи всички факти и обстоятелства относно процедурата по изменение на цените, параметрите в утвърдения бизнес план на дружеството и законово определените отговорности на съответните държавни институции и органи на местната власт за контрол и изпълнение на инвестиционните намерения на водното дружество в рамките на регулаторния период.

„На 04.07.2016 г. „Водоснабдяване и канализация – Шумен“ ООД („ВиК-Шумен“ ООД) представи в КЕВР проект на бизнес план и ценово заявление за новия регулаторен период 2017-2021 г. Изискването за 5-годишни бизнес планове е заложено в Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги.

През новия регулаторен период 2017-2021 г. КЕВР прилага нова нормативна уредба, като част от провежданата реформа във ВиК сектора. Комисията одобрява с едно решение както бизнес плановете на ВиК операторите, така и произтичащите от него цени на ВиК услуги.   Цените за първия ценови период влизат в сила, а за следващите години цените са одобрени и Комисията в последствие ги изменя с натрупана инфлация, намалена с коефициент за ефективност.

КЕВР подходи изключително отговорно при разглеждането на бизнес плана, както на „ВиК-Шумен“ ООД, така и на всички останали ВиК оператори. Проектите на дружеството бяха връщани над десет пъти за преработка, премахване на грешки и неточности, представяне на доказателства и мотиви за прогнозите, както и корекции на редица прогнозирани разходи.

Тъй като в предложения бизнес план „ВиК-Шумен“ ООД не бяха посочени никакви дейности или инвестиции за осигуряване на пречистване на водата, подавана от язовир Тича, а общият размер на предложените инвестиции беше малък, с писмо изх.№ В-17-35-12 от 13.02.2017 г. КЕВР информира за това областния управител и председател на асоциация по ВиК-Шумен, кмета на община Шумен и министъра на регионалното развитие и благоустройството и поиска становища относно предвижданията на публичните собственици на ВиК системите и съоръженията в област Шумен за осигуряване на нужното качество на водата за питейно-битово водоснабдяване.   

В отговор на  запитване на КЕВР, с писмо вх.№ В-17-35-12/20.02.2017 г. община Шумен информира, че е страна по подписано споразумение за финансиране с МРРБ, във връзка с което е подписала договор за изготвяне на инвестиционен проект за ПСПВ-Шумен. Съобщава се, че  финансирането на строителството е предвидено да се осъществи от държавния бюджет или от средства на ЕС, като сроковете за изпълнение ще станат ясни след одобряване на РПИП за обособената територия по проект възложен от МРРБ. С писмо вх.№ В-17-35-12/08.03.2017 г. АВиК-Шумен информира КЕВР за мерките, предвидени в одобрен през 2013 г. Регионален генерален план за обособената територия на „ВиК-Шумен“ ООД, а именно - изграждане на ПСПВ на стойност 30 млн.лв, предвидена в краткосрочна програма (2014-2020 г.). В писмото си АВиК не посочи друга информация. От страна на МРРБ не беше представена информация.

Асоциацията по ВиК – Шумен не се възползва от правомощията си по Закона за водите да изиска от ВиК оператора да преработи своята инвестиционна програма. С Решение №1 по Протокол №3 от 31.07.2018 г. от извънредно заседание на Общото събрание на асоциацията, с 86,38% „за“ и 8,81% „против“ е съгласуван проекта на бизнес плана на ВиК оператора за регулаторния период 2017-2021 г. Обръщаме внимание, че в този бизнес план не са предвидени инвестиции за осигуряване на пречиствателна станция.

На 30.08.2017 г. КЕВР проведе обществено обсъждане на доклада и проекта на решение за одобряване на бизнес плана на „ВиК-Шумен“ ООД. На него областният управител, който е и председател на АВиК – Шумен, посочи, че асоциацията е съгласувала бизнес плана. С решение № БП-Ц-15 от 25.09.2017 г. КЕВР одобри петгодишния бизнес план на „ВиК-Шумен“ ООД като утвърди цени на ВиК услуги за 2017 г. и одобри цени на ВиК услуги за периода 2018-2021 г. С решение № Ц-34 от 15.12.2017 г. одобрените цени на ВиК услуги за 2018 г. влязоха в сила след изменение, съгласно предвидените в нормативната уредба процедури. В момента е в ход   процедура за изменение на одобрените вече цени на ВиК услуги за 2019 г.

КЕВР обръща внимание, че цените на ВиК услугите на „ВиК-Шумен“ ООД вече са одобрени от регулатора заедно с целия бизнес план на дружеството. Решение № БП-Ц-15 от 25.09.2017 г. е влязло в сила и е задължително за изпълнение, както за ВиК оператора, така и за КЕВР. Регулаторът няма нормативни правомощия да не извърши изменение на вече одобрените цени на ВиК услуги на „ВиК-Шумен“ ООД, защото, от една страна, това ще бъде в нарушение на закона, а от друга страна - ще даде на ВиК оператора основание да не изпълнява своя бизнес план, да не осигурява нужните инвестиции и да не подобрява качеството на услугата.

В изпълнение на законовите разпоредби КЕВР стриктно изпълнява и своето задължение за извършване на текущ и последващ контрол върху работата на дружеството по изпълнение на одобрения бизнес план. В случай, че „ВиК-Шумен“ ООД не извърши планираните инвестиции и/или не постигне нивата на показателите за качество на услугите, Комисията има право да наложи финансови корекции на ВиК оператора в рамките на процедурата, предвидена в нормативната уредба.

Същевременно КЕВР счита за важно да отбележи, че за да бъде постигнато подобряване на ВиК услугите в област Шумен е необходимо,освен регулатора и останалите институции  да изпълнят своите задължения по Закона за водите.

Асоциация по ВиК – Шумен представлява публичните собственици на ВиК активите в област Шумен и в това качество е възложила на „ВиК-Шумен“ ООД да поддържа тези публични активи и да предоставя ВиК услуги на потребителите. В случай, че АВиК-Шумен прецени, че дружеството не изпълнява разпоредбите на договора по отношение на извършване на инвестиции, постигане на договорни показатели за качество и/или осигуряване на информация, Асоциацията следва да се възползва от предвидените в чл. 10 от договора възможности за налагане на неустойки на дружеството, включително неустойка за забавена или неточна информация (чл. 10.2), неустойка за неизпълнение на инвестиционни задължения (чл. 10.3), неустойка за неизпълнение на договорни показатели за качество (чл. 10.6).  АВиК-Шумен също така има правото да прецени дали е налице съществено неизпълнение на договора по смисъла на чл. 1.1. от него и да прецени дали да пристъпи към предвидената в чл. 17.2 възможност за прекратяване на договора. Посочените правомощия са изцяло от компетентността на Асоциацията по ВиК – Шумен. Смятаме за важно да уточним, че КЕВР не е страна по този договор, нито има контролни правомощия върху работата на асоциациите по ВиК.

Принципал на „ВиК-Шумен“ ООД е министърът на регионалното развитие и благоустройството, който съгласно чл.  10б, ал. 3 от Закона за водите предлага програми за преструктуриране на търговското дружество, които се одобряват от Общото събрание, сключва договор за възлагане и за контрол на управлението на ВиК оператора след оправомощаване от общото събрание, както и осъществява контрол на дейността по предоставяне на услуги от ВиК оператора.

Съгласно данните в Търговския регистър община Шумен притежава 23% от дружествените дялове на „ВиК-Шумен“ ООД, респективно има своята важна роля в общото събрание на търговското дружество по отношение неговото управление. По информация, постъпила в КЕВР, действащият управител на „ВиК-Шумен“ ООД е подал предизвестие за напускане. В тази връзка напомняме, че съгласно чл. 9, ал. 2 от новата Наредба за изискванията и критериите към ВиК операторите (обн. ДВ бр. 9 от 2018 г., в сила от 26.01.2018 г.), законните представители на ВиК операторите се избират след проведен конкурс от орган, упълномощен от Общото събрание на търговското дружество. КЕВР се надява, че след публично проведен конкурс въз основа на ясни критерии, Общото събрание на „ВиК-Шумен“ ООД ще избере нов управител на дружеството, който отговаря на поставените в конкурса изисквания. Общото събрание на „ВиК-Шумен“ ООД може да поиска изготвянето на оздравителна програма за дружеството, която да гарантира че ВиК операторът ще постигне необходимата ефективност и капацитет, ще изпълни заложените в одобрения бизнес план параметри и в качеството си на бенефициент успешно ще  реализира инвестиционните проекти по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“.

 

От своя страна, КЕВР гарантира, че ще продължи да контролира стриктно изпълнението на одобрения бизнес план от„ВиК-Шумен“ ООД. Същевременно следва да се подчертае, че Комисията не притежава правомощия по отношение на управлението на търговското дружество, респективно - не може да влияе върху управленските решения, организацията на работа, структурата на персонала, изборите на доставчици и процедурите по ЗОП. Отговорност за това носят собствениците на търговското дружество – МРРБ и общините в област Шумен.“