Новини

ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ПРЕДЕЛНА ЦЕНА ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА СДЕЛКИ НА ПАЗАРА НА БАЛАНСИРАЩА ЕНЕРГИЯ


04.12.2019

Комисията за енергийно и водно регулиране проведе обществено обсъждане във връзка с проект за решение относно определяне на пределна цена за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия. Правомощието на Комисията ежегодно да определя пределна цена за сделки на пазара на балансираща енергия произтича от разпоредбите на чл. 21, ал. 1 от Закона за енергетиката. В съответствие с изискванията на нормативната уредба проектът за решение беше публикуван на интернет страницата на КЕВР. Официални покани за участие в общественото обсъждане регулаторът изпрати до заинтересованите лица по смисъла на чл. 14, ал. 2 от Закона за енергетиката. На обсъждането присъстваха представители на ЕСО ЕАД, НЕК ЕАД и Българска Фотоволтаична асоциация.

Проектът на решение за определяне на пределна цена за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия предвижда промяна на настоящия модел предвид новите обстоятелства на енергийния пазар и в съответствие с европейската практика. Предвижда се пределната цена за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия за предоставяне на системна услуга за регулиране нагоре да бъде в размер на Цпдн +100 лв./MWh, където Цпдн е равна на почасовата цена на пазара „ден напред“ на „Българска независима енергийна борса“ ЕАД. В проекторешението е заложено пределната цена за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия за предоставяне на системна услуга за регулиране надолу да бъде в размер на 0,00 (нула) лв./MWh. Предвидените в проекта за решение пределни цени не се прилагат при сключване на сделки за балансираща енергия, която е закупена/продадена от/на съседни енергийни системи по двустранни споразумения или от регионален балансиращ пазар.

В решението на КЕВР от миналата година пределната цена за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия за предоставяне на системната услуга за регулиране нагоре беше в размер на 2,5*Цпдн (цената за базов товар ден напред) на БНЕБ за съответния ден, а цената за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия за предоставяне на системна услуга за регулиране надолу - 0,00 (нула) лв./ MWh.

Според анализа на експертите на КЕВР проектът за решение е в резултат на внимателна оценка на плюсовете и минусите на различните варианти на пазара на балансираща енергия с цел да бъде намерен работещ модел, удовлетворяващ пазарните участници. Прилагането на този модел за определяне на цената на доставчиците на балансираща енергия ще осигури предпоставки за стабилност на сектора, сигурност на снабдяването, недопускане на арбитражи между БП и ПДН, както и спазване на принципите по чл. 23, чл. 24 и чл. 31 от ЗЕ. Отчетено е, че използваният в предходните решения на КЕВР модел за определяне на пределна цена за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия - обвързване на пределната цена за регулиране нагоре с цената на ПДН за базов товар за съответния ден, умножена с коефициент 2,5, е отразявал значителните отклонения между почасовите цени за базов и пиков товар и липсата на техническа възможност за прилагането на почасови цени за доставка на балансираща енергия от страна на независимия преносен оператор. Анализът показва, че към настоящия момент са настъпили значителни промени в някои от факторите, които са обуславяли използването на посочения модел като ЕСО ЕАД вече разполага с техническа възможност да прилага почасови цени. Извършеният анализ показва, че сериозното увеличение на борсовите цени на ПДН през 2018 г. и 2019 г., заедно със съществуващите почасови колебания в борсовите цени, е довело до влошаване на разликата в цените за недостиг. В някои от часовете са достигнати прекомерни разходи за пазарните участници, съответно - до необосновани приходи на някои доставчици на балансираща енергия. Всички тези обстоятелства  налагат  прилагането на по-балансиран модел за ценообразуване, който да изключва в максимална степен възникването на екстремни стойности и да отчита в еднаква степен интересите на различните участници на балансиращия пазар.

В изказванията си участниците в общественото обсъждане заявиха подкрепа за предлагания нов модел на определяне на пределна цена за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия и го определиха като адекватна и навременна стъпка в правилна посока. Според тях положителна мярка е прилагането на почасови цени за доставка на балансираща енергия, както и определяне на цената за регулиране нагоре с твърда добавка, а не с коефициент. Същевременно бяха изразени известни опасения до каква степен предлаганият размер на добавка от 100 лв. ще удовлетвори отделните пазарни участници.

В отговор на поставените въпроси ръководителят на работната група Пламен Младеновски, директор на дирекция „Електро и Топлоенергетика“, подчерта, че предлаганият модел на ценообразуване значително по-добре балансира интересите на заинтересованите страни и не допуска прекомерни стимули, които да бъдат за сметка на всички пазарни участници.

В 14-дневен срок участниците в общественото обсъждане могат да внесат свои писмени становища по проекта за решение за определяне на пределна цена за сключване на сделки на пазара на балансираща енергия. Регулаторът ще се произнесе мотивирано по тях в окончателното си решение на закрито заседание на 23.12.2019 г.

Комисията проведе и открити заседания, на които бяха разгледани доклади на работните групи във връзка със заявление от „Севлиевогаз-2000“ АД за продължаване срока на лицензии за дейностите „разпределение на природен газ“ и „снабдяване с природен газ от краен снабдител“ за територията на община Севлиево, както и по заявление  от „Брикел” ЕАД, гр. Гълъбово за одобряване на бизнес план на дружеството за периода 2020 г. - 2024 г. Представителите на двете дружества изразиха съгласие с изводите в докладите на работните групи.

В съответствие с изискванията за прозрачност на дейността на държавните институции общественото обсъждане и откритите заседания бяха излъчени онлайн на интернет страницата на регулатора.