Новини

ОТКРИТО ЗАСЕДАНИЕ И ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ ПО ЗАЯВЛЕНИЕТО НА „ВиК МОНТАНА“ ЗА ПРЕРАЗГЛЕЖДАНЕ НА ОДОБРЕНА ЦЕНА НА УСЛУГА ЗА ДОСТАВЯНЕ НА ВОДА НА „ВиК ВРАЦА“


05.12.2019

КЕВР в специализиран състав „ВиК“ проведе открито заседание, на което бяха обсъдени доклад на работната група и проект на решение във връзка със заявление на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Монтана за преразглеждане на одобрена цена на водоснабдителна услуга за „доставяне на вода на друг ВиК оператор – ВС Враца“. Съгласно нормативните изисквания докладът на работната група и проектът за решение бяха публикувани предварително на интернет страницата на регулатора. Вносителят на заявлението беше представен на откритото заседание от Валери Иванов, управител на „ВиК“ ООД, Монтана.

С внесеното заявление от 22.10.2019 г. „Водоснабдяване и канализация” ООД, гр. Монтана е предложило да бъде преразгледана и изменена одобрената за 2020 г. цена за услугата „доставяне вода на друг ВиК оператор – ВС Враца“ и тя да бъде в размер на 0,104 лв./куб.м, без ДДС. В представената обосновка дружеството е посочило, че цените за услугата „доставяне на вода на друг ВиК оператор - ВС Враца“, са образувани при ценови параметри, заложени в одобрения от КЕВР бизнес план на дружеството. Същевременно отчетните данни за приходите от тази услуга за периода м. януари 2017 г. – м. септември 2019 г. показват съществено намаление спрямо утвърдените от Комисията приходи. За 2017 г. общото намаление на приходите от доставена вода на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Враца спрямо утвърдените е в размер на 325 хил.лв. За 2018 г. тази тенденция се запазва, като към края на годината намалението на приходите е 656,65 хил.лв. или 6% спрямо одобрените необходими годишни приходи за дружеството. За деветмесечието на 2019 г. фактурираните количества доставена вода на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Враца запазват тенденцията от предходната година и няма индикации, че ще бъдат постигнат одобрените в бизнес плана нива на ценообразуващите елементи. Това дава основание на дружеството да счита, че е изпълнено условието в чл. 19 от ЗРВКУ и чл. 32, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НРЦВКУ и „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Монтана е в правото си да иска преразглеждане на утвърдената от КЕВР цена за услугата „доставяне на вода на друг ВиК оператор – ВС Враца“ за 2020 г. В заявлението на „ВиК“ ООД, гр. Монтана се посочва още, че в предложението за корекцията на одобрената цена на услугата „доставяне на вода на друг ВиК оператор - ВС Враца“ са преизчислени единствено променливите разходи, които са коригирани с пропорционалното им изменение спрямо променените количества вода на вход ВС за друг ВиК оператор – ВС Враца.

Съгласно чл. 19 от ЗРВКУ, процедура за преразглеждане на цените се открива от Комисията служебно или по искане на В и К оператори, когато възникне непредвидено или непредотвратимо събитие от извънреден характер, което съществено променя приходите и икономически обоснованите разходи на ВиК операторите, се подчертава в изготвения доклад на работната група във връзка със заявлението на „ВиК“ ООД, гр. Монтана. Законовите разпоредби регламентират, че непредвидено или непредотвратимо събитие от извънреден характер е събитие, възникнало след утвърждаването на бизнес плана, което ВиК операторът не е могъл да избегне и чиито последици не е могъл да предотврати. В доклада е уточнено също, че съгласно НРЦВКУ процедурата за преразглеждане на цените на ВиК услугите се открива при едновременно възникване на две предпоставки - непредвидено или непредотвратимо събитие или събития от извънреден характер, както и съществени промени в приходите или икономически обоснованите разходи на ВиК оператора.

След извършения анализ становището на Комисията е, че са налице предвидените основания за започване на такава процедура, се посочва в доклада. Данните показват, че е налице тенденция на значително и трайно намаление на потребяваните водни количества от страна на „Водоснабдяване и канализация“ ООД,  гр. Враца, като няма предпоставки, въз основа на които да се приеме, че ще се постигнат одобрените в бизнес плана водни количества. През 2018 г. дружеството е отчело с 657 хил. лв. по-ниски приходи от услугата „доставяне вода на друг ВиК оператор – ВС Враца“ спрямо предвидените в одобрения бизнес план, което отнесено към общите необходими годишни приходи  от 11, 314 млн.лв. е 6%. В тази връзка е налице условието по чл. 32, ал. 1, т. 1 от НРЦВКУ за изменение на приходите на ВиК оператора с повече от 2 на сто и при преразглеждане на одобрената цена за 2020 г. следва да се съобрази ефектът от намалените количества доставена вода върху променливите разходи на дружеството, се посочва в доклада на работната група. 

На откритото заседание управителят на ВиК Монтана изрази съгласие с изводите в доклада на работната група, че са налице нормативните основания за процедурата по преразглеждане на одобрена цена на водоснабдителна услуга за „доставяне на вода на друг ВиК оператор – ВС Враца“. Според него причините за същественото намаление на доставяните водни количества за ВиК Враца са намаляването на населението в областта, както и изградения в гр. Враца воден цикъл. 

След откритото заседание Комисията проведе обществено обсъждане по проект на решение във връзка със заявлението на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Монтана за преразглеждане на одобрена цена на водоснабдителна услуга за „доставяне на вода на друг ВиК оператор – ВС Враца“. Присъстваха представител на МРРБ, който не взе отношение по обсъжданата тема, представител на Федерация „Индустрия, строителство и водоснабдяване“ - КТ „Подкрепа“, областният управител на Монтана и председател на АВиК - Монтана Росен Белчев, представител на Областната управа на Враца, управителят на ВиК Враца Ангел Престойски и управителят на ВиК Монтана Валери Иванов. Становището на синдиката към КТ „Подкрепа“ е, че са налице основания за преразглеждане на цената, тъй като в създадената ситуация не се изпълняват показателите в бизнес плана на ВиК Монтана. Областният управител на Монтана изтъкна, че АВиК-Монтана подкрепя като основателно искането на водното дружество в областта за определяне на нова цена. Според АВиК-Враца увеличението на цената за доставяне на вода трябва да засегне не само ВиК Враца, но и ВиК Берковица. Управителят на ВиК Враца Ангел Престойски заяви, че докладът на работната група е непълен и изрази несъгласие с изводите в него.Изтъкнато беше, че е необходимо да бъдат отчетени не само променливите разходи, но и постоянните разходи като разпределянето на разходите да става според потребените водни количества. Управителят на ВиК Монтана оспори твърденията на водното дружество във Враца за неточности при измерването на водните количества, потребявани от хидровъзел „Среченска бара“ и заяви, че цялото водомерно стопанство е подменено с нови измервателни уреди, които през тази година са преминали метрологична проверка и са изрядни. Той поясни, че от ВиК Монтана не е поискана промяна на цената за гр. Берковица, тъй като няма промяна в доставяните там водни количества,докато количествата за ВиК Враца са с 50 на сто по-ниски. 

В отговор на изразените становища ръководителят на работната група и директор на дирекция „ВиК услуги“ в КЕВР Ивайло Касчиев поясни, че Комисията е разгледала възникналия проблем обективно и е спазила всички законовите изисквания. При одобряването на бизнес плановете и на цените на дружествата регулаторът прилага като метод на регулиране „горна граница на цени“, при който Комисията едновременно утвърждава цени на В и К оператора за първата година от регулаторния период и одобрява цени за следващите години от регулаторния период, които се изменят в края на ценовия период с инфлационен индекс, намален с коефициент Х. Изменението на одобрените цени на ВиК услуги не е свързано с отчетните данни на дружествата, заяви Ивайло Касчиев. Нормативната уредба дава възможност за преразглеждане на одобрените цени в случай, че е настъпило непредвидено или непредотвратимо събитие, което е довело до съществени промени в приходите или икономически обоснованите разходи на В и К оператора с повече от 2 на сто. В случая ефектът върху приходите на ВиК Монтана от непредвиденото намаление на ползваните от ВиК Враца водни количества за 2018 г. е 6 на сто, Отчетните данни на ВиК Враца показват, че през 2018 г. дружеството е ползвало 10,8 млн.м3 вода от язовир „Среченска бара“ (доставяна от ВиК Монтана) при заявени 21,3 млн.м3. Същевременно обаче ВиК Враца са увеличили значително ползваната вода от собствени подземни водоизточници (9,3 млн.м3 спрямо предвидени 1,7 млн.м3), а намалението на неотчетените водни количества е в размер на 2 млн.м3. Ивайло Касчиев подчерта, че КЕВР предстои да преразгледа единствено цените на услугите на ВиК Монтана, а не целия бизнес план, тъй като настъпилата промяна в приходите е 6%, а съгласно нормативната уредба промяна в параметрите на бизнес плана следва да настъпи при променени приходи с над 10%. Ръководителят на работната група каза, че в случая има спор между две държавни дружества, а не е ясно какво е становището на МРРБ в качеството му на принципал и на двата оператора. В заключение той изтъкна, че проектът за решение няма да доведе до промяна на цените за потребителите, тъй като с намаляването на потребяваните количества ВиК Враца спестява част от заложените в бизнес плана на дружеството разходи за тяхното доставяне от ВиК Монтана.

Членът на КЕВР Ремзи Осман отхвърли като неоснователни отправени упреци към Комисията от страна на ВиК Враца за необективност и неточности в доклада на работната група. Според него регулаторът точно е спазил нормативните изисквания, съгласно които при промяна с 2 на сто и повече на заложените в бизнес плана на дружеството приходи  задължително трябва да стартира процедура по преразглеждане на цени на ВиК услуги. Той призова за по-голяма ангажираност от страна на МРРБ като принципал на дружествата по отношение на тяхното управление и контрол върху дейността им. „Не е допустимо на КЕВР да се вменяват правомощия, които са ангажимент на други държавни ведомства, тъй като в законите ясно са разписани отговорностите на всяка институция“, каза Ремзи Осман. 

В двуседмичен срок заинтересованите страни могат да внесат писмени становища, по които регулаторът ще се произнесе мотивирано. Окончателното решение по заявлението на ВиК Монтана ще бъде взето на закрито заседание на регулатора на 20.12.2019 г.

Откритото заседание и общественото обсъждане бяха излъчени онлайн на интернет страницата на регулатора, в съответствие с изискванията за публичност и прозрачност на работата на институциите.