Комисията призовава политическите лидери и народните представители в най-кратък срок да започнат нова процедура за избор на председател на Комисията за енергийно и водно регулиране
Комисията за енергийно и водно регулиране изразява дълбоката си загриженост във връзка със създалата се ситуация след Решението на Конституционния съд от 21.07.2022 г., с което се обявява за противоконституционно решението на Народното събрание зот 9.02.2022 г. за избор на председател на КЕВР.
С влизането в сила на Решението на съда Комисията остава без действащ председател и с оглед на неговите правомощия по Закона за енергетиката регулаторният орган е поставен в невъзможност да осъществява своята дейност. Това води до сериозен риск енергийната криза да се превърне в институционална криза, което ще има пряко отражение върху всички български граждани и фирми.
В условията на безпрецедентна енергийна криза в Европа и в целия свят невъзможността на КЕВР да осъществява ефективно правомощията си в областта на регулаторната дейност ще доведе до тежки последици за целия енергиен и воден сектор. Това ще рефлектира крайно негативно върху работата на всички енергийни и водни дружества, на индустрията и стопанските потребители. Сериозен е рискът и за бюджетите на битовите потребители на комунални услуги – електроенергия, природен газ, ВиК услуги, за които Комисията определя регулирани цени.
В сегашната ситуация пред КЕВР стоят редица належащи въпроси в областта на регулаторната дейност, чието решаване остава блокирано след решението на Конституционния съд от 21.07.2022 г. , а именно:
1. Забавяне на изпълнението на установените срокове по подаденото заявление от „Ай Си Джи Би“ АД за актуализиране на Мрежови кодекс и Тарифен кодекс на междусистемен газопровод Гърция – България и приложения в т.ч. Това би могло да възпрепятства началото на експлоатацията на газопровода, което ще наруши сигурността на доставките на природен газ за страната, предимно през отоплителния сезон. Следва да се отчете, че в тази ситуация съществуващата инфраструктура в точката на междусистемно свързване „Кулата-Сидерокастро“ няма да може да осигури необходимите количества за потреблението на страната. Пряка последица от забавянето на старта на българо-гръцката връзка „Комотини-Стара Загора“ ще бъде отлагане във времето на плановете за диверсификация на маршрутите и източниците на природен газ за страната, което би създало условия за конкуренция и благоприятни цени за българските битови и стопански потребители.
2. Належащо изменение на приети от КЕВР нормативни документи, свързани с определянето на цена на природния газ на „Булгаргаз“ ЕАД, лицензиране на затворени газоразпределителни системи, бизнес планове на лицензираните дружества, програмата за освобождаване на природен газ, правила за ползване на ПГХ „Чирен“.
3. Невъзможност за утвърждаване на цена на природния газ на „Булгаргаз“ ЕАД за месец август 2022 г. В резултат на липса на регулирана цена за този месец, „Булгаргаз“ ЕАД няма да може да приложи цената и съответно няма да може да издаде фактури, по които да получи сумите за доставения природен газ през месеца. Това поставя пред сериозна опасност осигуряването на количествата, заявени за доставка към „Булгаргаз“ ЕАД от клиенти на регулирания пазар и по Програмата за освобождаване на природен газ, което застрашава енергийната сигурност на страната.
4. Невъзможност да се проведат възлагания по ЗОП (трябва да бъде открита процедура по ЗОП за закупуване на електрическа енергия);
5. Невъзможност за завършване на започналата извънредна проверка на „Топлофикация София“ ЕАД относно натрупани задължения към „Булгаргаз“ ЕАД в размер на над 328 млн. лв. Това крие риска от спиране на газоподаването и преустановяване на работата на топлофикационното дружество, което би засегнало огромния брой потребители в София;
6. Невъзможност за образуване на производства по приемане на нови или изменение на действащи цени на електрическата енергия. Предвид тежката икономическа и геополитическа обстановка липсата на такава възможност може да доведе до тежки последици за българските домакинства и бизнес, тъй като регулаторът няма да бъде в състояние да реагира навременно и адекватно съобразно конкретната ситуация;
Общо за посочените ВиК оператори, пропуснатите приходи ще са около 19,11 млн. лв. в случай, че до края на 2022 г.те продължат да прилагат сега действащите си цени.
Други предстоящи дейности в сектор ВиК услуги, които ще са възпрепятствани от решението на КС са:
-Насрочено на 29.07.2022 г. закрито заседание за окончателно приемане на решения за БП и цени ВиК Бургас и ВиК Враца с нови цени от 01.08.2022 г. (14-дневния срок изтича на 26.07.2022 г.).
-Стартиране на процедури за одобряване на Бизнес план и цени на ВиК Ямбол, ВиК Видин, ПСОВ Леко Ко и Водоснабдяване – Брезник. Целта беше те да бъдат внесени и разгледани на заседание на 29.07.2022 г. По този начин до 31.08.2022 г. биха могли за да приключат процедурите (открити заседания, обществени обсъждания, финално закрито заседание).
В допълнение, ако периодът на липса на редовно избран председател се забави допълнително до есента, Комисията няма да има възможност да финализира проверките на ВиК операторите, както и Годишния доклад и Сравнителен анализ на ВиК сектора т.к. регулаторът няма да може да приеме докладите по тях на закрити заседание. Няма да е възможно и стартирането на процедури по одобрение на бизнес планове на други ВиК оператори, които представят своите финални предложени, след съгласуване от Асоциациите по ВиК. Комисията няма да има възможност да изпълни и законовото си задължение в края на 2022 г. да проведе процедурата по изменение на одобрените цени на ВиК услуги за 2023 г.
Комисията за енергийно и водно регулиране потвърждава, че невъзможността за решаване на всички посочени най-належащи въпроси ще има пряко отражение върху цялата система на енергетиката и ВиК услугите и ще задълбочи съществуващите проблеми.
В този критичен момент Комисията отправя настоятелен призив към политическите лидери и народните представители да започнат нова процедура за избор на председател на Комисията за енергийно и водно регулиране.
Стабилните български институции са единственият защитник на българските граждани в условията на безпрецендентната енергийна криза, на която са подложени България и Европа през последната година, криза, която ще се задълбочи през идващата зима.